Rabu, 18 Ogos 2010

Perginya Maman Mamat....sebelum Ramadhan

Hujung minggu yang lalu (beberapa hari sebelum puasa) saya ke Kampung Batu 10, Banting...maman Mamat (sebelah suami saya meninggal dunia. Saya nampak ada rona sedih di wajah suami saya. Beliau nampaknya begitu menyenangi perwatakan maman yang juga adik kepada aruah bonda mertua saya. Suami saya bersungguh-sungguh hati membawa maman ke Hospital Kuala Lumpur untuk menerima rawatan lanjut. Hinggalah kepada suatu tahap pihak Hospital Banting menghantar maman untuk mendapatkan rawatan di Kuala Lumpur. Nampak suami saya amat gembira dengan perkembangan kesihatan maman yang sudah semakin pulih.

Bibik pula sentiasa berada di katil hospital biarpun maman diletakkan di wad unit rawatan rapi bagi mendapatkan rawatan lanjut....berbulan juga bibik menjaga maman dengan tabah. Maman hanya mahukan bibik disisinya, biarpun maman mempunyai ramai anak lelaki...anak-anaknya silih berganti menjenguk maman dan membawakan makanan untuk bibik...saya lihat keluarga ini amat mementingkan nilai-nilai kekeluargaan. Saya suka cara mereka.

Kini, maman yang baik hati telah pergi buat selama-lamanya. Mengenalinya membuatkan hati saya gembira...maman akan membekalkan saya sayur-sayuran kampung, nenas, nangka dan pelbagai lagi kalau saya mengunjungi rumahnya. Saya pula senang mengunjunginya kerana maman agak peramah biarpun dia tahu aku bukannya pandai bercakap Jawa.

Pada hari terakhirnya, saya lihat perjalanannya ke tanah perkuburan dihantar orang ramai orang. Setelah kembali dari tanah perkuburan, saya mendengar cerita dari bibik sendiri yang maman mengatakan kepada besannya yang dia mungkin tidak sempat untuk berpuasa tahun ini...dan pertanda yang paling nyata sekali, cucunya yang masih tidak mengerti apa-apa dengan sewenang-wenannya pada petang sebelum maman meninggal dunia telah memakai sut lengkap baju Melayu, bersongkok. Maman pula begitu ralit memerhatikan cucu lelaki kembarnya yang berusia 24 hari yang dilahirkan oleh puterinya yang berusia 24 tahun....bibik terus bercerita dan tiada lagi rona sedih terpapar di wajahnya....kebetulan pula kesedihan keluarga ini sempat juga disaksikan oleh kedua-dua orang anakku yang kini masih bercuti musim panas di Malaysia. Entah berapa kali maman menyambut menantu mereka tidak dapat turut serta, tapi saat keluarga ini bersedih mereka dapat turut sama merasainya....

Raya tahun ini...pasti bibik sekeluarga akan bersedih hati....yang pergi biarkanlah pergi...tapi kita yang masih hidup ini...teruskanlah perjalanan ini....

Tiada ulasan: