Selasa, 28 September 2010

Pesta Buku Indore, India

Saya berpeluang menyaksikan Pesta Buku Indore India anjuran National Book Trust India yang berlangsung mulai 18-26 September di Indore, India. Dengan menaiki beca roda tiga dan membayar Rs20 saya sudah pun berada di Pesta Buku Indore. Perjalanan daripada hotel agak sesak juga kerana ramai yang baru pulang daripada kerja. Jarak antara pesta dengan hotel tempat penginapanku tidak jauh rupanya...tetapi disebabkan aku tidak tahu tempat, maka aku lebih rela naik beca...lagi pun kelas juga naik beca ni...hehehe. Si penarik beca ni asyik berludah aja...makan sirih banyak sangat. Geli pulak aku.

Sampai saja di sana, (Shri Madhyabharat Hindi Sahitya Samiti, 11 Rabindranath Tagore Marg Indore) aku terus membelek-belek buku. Namun aku beli sedikit sahaja walaupun dalam hati teringin untuk memborong pelbagai genre buku yang amat menarik. Ni, mesti berat dan lebih muatan bila beli banyak-banyak...sari lagi nak beli...Lantaran pula harganya pula teramatlah murah jika nak dibandingkan dengan Malaysia. Aku terkesima melihat terlalu banyak buku memoir, biografi dan buku autubiografi yang ditulis dalam bahasa Inggeris dan Hindi (baca...tulisan Tamil...).

Buku-buku muzik pun aku ada beli juga...begitu juga untuk buku pasal editor... aku rasa macam tak percaya pula bila sudah berada di situ kerana bukannya aku nak pergi Pesta Buku Indore sebenarnya...cuma kebetulan aku berada di sana dan terbaca iklan/promosi yang menghantar aku ke pesta buku... ini pengalaman pertama aku ke pesta buku peringkat antarabangsa selain daripada Kuala Lumpur!!!! Pihak atasan aku tak hantar aku ke luar negara pun tak apa...kalau aku ada rezeki aku akan pergi sendiri...kerana itu lebih berkat dan aku akan lebih-lebih amat menghargainya.

Tiada ulasan: