Selasa, 23 Ogos 2011

...alahai duit raya...

Pagi ini aku beratur untuk menukar duit raya di CIMB Cawangan UKM...aku jarang melakukan perkara-perkara sebegini sebelum ini.... tak tahu kenapa tiba-tiba mood aku bertukar tahun ini kerana sekitar jam 9.00 pagi, usai membuat kerja-kerja rasmi aku pun teringin merasai suasana hari raya menukar duit raya.....hahaha..........selalunya aku belasah jer kasi duit raya buruk-buruk (?????) yang biasanya aku kumpul lebihan daripada baki membeli belah di kedai.........tapi tetap duit juga kan!

Maka, apa yang dapat diperhatikan selepas itu:

1. Wah! Tiba-tiba aku dapat depan ni, tak le jauh sangat beraturnya (tapi sebelum tu...macam pasal gesel jugalah nak dapat masuk dalam bank)...apalah diaorang ni main tolak-tolak....alih-alih aku dapat barisan yang agak-agak dalam kiraan 10 orang gitu....

2. Di luar sana, ramainya umat beratur.....mesti ada yang beratur ni pusing balik....kerana kepenatan....hehehe......dan ada yang dah sampai pun pusing balik bila tenguk terlalu ramainya manusia.......sampai kat UNIKEB tu....semuanya penuh sopan menunggu....tapi kaunter buka 1 jer....minah yang kerja kat kaunter tu pun mesti penat, masam dan malas nak bercakap...cakap pun yang penting-penting jer....sibuklah mengira duit.....takut silap kang dia kena ganti!!!! ....tolong senyum sikit....terlalu masamlah muka cik kak....nasib baik cik kak tak ada cakap kasar-kasar.....buat aja kerja..... Ramai gak yang aku kenal muka-muka pengarang dan rakan-rakan aku yang selalu berurusan denganku....tapi pedulilah....diaorang pun macam aku gak, nak menukar duit raya....berpesta-pestaan sekali setahun gitu.....

3. Sebelum itu, anggapanku sekitar jam 9.00 pagi mesti orang dah ramai beratur ni, kerana aku pun dah datang jam 9.30 pagi orang belum masuk (pintu belum dibuka)...aii...nape belum buka ni...oooo....rupa-rupanya....nak siap-siapkan duit kat dalam le tu...

4. Selepas itu, aku pun beratur di luar pintu yang belum buka (pintu bukak je aku pun macam orang nak beli tiket bola masa Malaysia lawan Singapura................(kerana sebelum ini aku pun dah try beratur untuk dapatkan tiket bola di Bukit Jalil....................)

5. Nampaknya rezeki aku agak ke depan sikit.....mak aiii terkejut gak ni... Aku dapat borang yang orang agih-agihkan ke belakang. Aku ni beratur ikut peraturan tau (yang bestnya tu daripada 4 line tapi lastly jadi satu kat depan...macam mana tu.... orang bank sendiri kena tenguklah......) kitaorang yang ramai-ramai kat luar ni semua pelanggan tetap tau....duit gaji masuk tiap-tiap bulan dan sentiasa berurusan dengan pelbagai urusan bank...........

6. Ewah, tiba-tiba pak jaga pun mula tarik kaunter dan kerusi buat line dan kakitangan bank pun sibuk suruh orang beratur jadi 1 line....agaknya baru dia perasan yang orang belakang ni main tolak-tolak lagi......(ni semua pasal duit sendiri nak tukar duit baru jer...kita orang ni nak kasi orang time raya pulak tu......bukan kita ni nak minta duit orang bank atau kita ni beratur nak minta bubur lambuk Kampung Baru.............)

7. Kemudian, aku yang jadi berbulu biji mata ni...satu orang beratur tapi tukar banyak-banyak borang (ni mesti kes tukarkan duit orang lain)...memang aku nampak orang potong-potong barisan kasi kawan-kawan dia yang kat depan tolong tukarkan (ni mesti orang tak sekolah tinggi pasal diaorang tidak ada perasaan bila memotong-motong barisan.......dia orang tak tau, kita orang yang dah dalam barisan ni dah rupa macam harimau kelaparan.....tiba nak makan orang jer....

8. Aii, tiba-tiba ada pulak minah yang tak tau malu kat depan aku ni yang dengan selamba jer ke kaunter menukar duit...(aku rasa mesti kawan dia kerja kat bank ni)...aku taule sebab aku dengar....yang best tu.....mamat depan aku siap sound direk jer...kalau nak buat peraturan bank buatle betul-betul..............yang sedap tu, bila dah dapat duit siap cakap bye bye lagi.....hah.....tu belum masuk lagi bab-bab insan yang duduk-duduk kat luar alih-alih dah dapat duit raya...(macam mana tu...) dan dapat sampul raya banyak-banyak lagi.....yelah ramai kawan-kawan kerja bank, aku ni orang tak kenal, jadi kenalah ikut peraturan dan beratur.....kalau kita minta nanti dah abis cik, sampul kat kaunter, tak tukar duit tak dapat.....yelah siapalah kita nak merepek-repek minta sampul raya walaupun kita ada banyak akaun kat situ......

9. Tahukah anda bahawa yang beratur ni terdiri daripada pelbagai golongan umat yang terdiri daripada mak-mak datin, pak-pak datuk, pak profesor, pak & mak profesor madya...para pensyarah dan kuli-kuli yang macam aku ni............tu belum masuk lagi orang yang tak ada akaun tapi nak juga tukar duit. Lepas tu siap dapat call lagi, saya dalam barisan ni, cepatle datang kalau nak tukar, saya tak ada duit sekarang.....kalau nak hantar duit sekarang.....kejap lagi datanglah makcik-makcik ofis dia ni....tapi aku tak kisahlah sebab dia belakang aku.....agaknya dia ni office boy yang dia selalu suruh-suruh beli itu ini......

10. Akhirnya dapat juga aku tukar duit raya.........tapi tuan-tuan fikirkanlah...jarak aku memangle tak jauh tapi kenapa berjam-jam baru sampai pada giliran aku.........pihak bank kena fikirkan...................Tuan-tuan dan puan-puan renung-renungkan...jam 11.30 pagi baru aku boleh sampai ke pejabat dan selepas menulis di blog ni aku pun mula mengedit.........(nasib baik tadi aku ada bawa novel kecil jadi bolehlah aku membaca sementara berada di dalam barisan.....wahhh dah macam mat salleh kat oberse pulak....membaca tak tinggal tu...........yang penting banyak helai juga aku dapat......

Renung-renungkan....coretan merepek meraban aku ni....apa yang baik bacalah....apa yang buruk gelaklah.....


Tiada ulasan: