Isnin, 19 September 2011

Hari Jadiku

Imej By
Google


Tanggal 11 September aku dilahirkan.... ini bermakna usiaku sudah hampir ke usia persaraan.


Tahun ini kebetulan aku berada di Bengaluru, Bangalore, India mulai 7 - 12 September 2011.


Aku menginap di Hotel Chancery Pavilion - sebuah hotel 5 bintang di Bengaluru.



Tiba-tiba daun pintu hotelku diketuk beberapa kali....kakitangan hotel....memanggilku...Hello Mum...Hello Mum.....Happy Birthday to you Mum....sebuah kek hari jadi dihadiahkan kepadaku oleh pihak pengurusan hotel....kemudian diikuti pula dengan sebakul buah-buahan segar, sebakul biskut dan cokelat oleh pihak hotel....wahhhhhhhhhhhhh....terharu...terharu....sudah setua ini aku tidak pernah diraikan dengan cara suprise begini....berseorangan pula di kamar hotelku kerana suamiku sibuk dengan programnya......


Setelah itu, pada sebelah siangnya aku berkesempatan melawat Pesta Buku Antarabangsa Bangalore....sebagai menghadiahkan diri dengan kerjaya seharianku dalam dunia buku.....


Kemudiannya, aku sibuk membeli kain-kain sari yang dikirimkan oleh rakan-rakanku....terima kasih Muttu yang begitu peramah dan sudi membawa aku ke sana sini..... Sewaktu aku berada di kedai Sari Naina - aku terpandang kata-kata hikmat yang ditampalkan di dinding bersebelahan jurujual.....lebih kurang untuk mengingati hari jadi orang tersayang....

Lalu dengan tak ada rasa segan dan malu-malu aku mengatakan bahawa hari ini adalah hari jadiku....aku tidak ada niat apa-apa, cuma ikhlas mengatakan bahawa hari itu adalah hari jadiku....


Tiba-tiba suasana terus menjadi berubah...aku menjadi malu yang teramat-amat kerana hampir semua kakitangan kedai sari Naina datang berjabat tangan denganku mengucapkan Selamat Hari Jadi....serentak dengan itu juga mereka menyanyi dan lagu hari jadi dimainkan di corong radio...satu shopping complex kedengaran lagu birthday....aku diterjah dengan pelbagai soalan dan sudah semestinya aku menjawab dengan tenang...semua gugupku terus hilang setelah dihidangkan dengan secangkir kopi panas.........

Tiada ulasan: