Selasa, 4 Jun 2013

Tahniah - Dato' Baha



Imej By Google

Biarpun terlambat, tapi secara peribadinya  saya masih juga ingin mengucapkan tahniah kepada Datuk Dr. Baharuddin Zainal atau nama penanya Baha Zain di atas penganugerahan tertinggi negara dalam bidang penulisan sebagai Sasterawan Negara ke-12 pada 28 Mei lalu.  Kalau nak tau, saya telah mengenali puisi-puisi beliau semenjak di bangku sekolah menengah lagi.  Masa tu saya kat Tangkak lagi tu.  Sekarang ni saya dah jadi orang Kuala Lumpur gitu.  Itu menunjukkan bertapa lama masanya saya mengenali nama besar ini.  Kali terakhir saya nampak beliau ialah semasa pengumuman Timbalan Perdana Menteri tentang bajet penerbitan buku yang bernilai jutaan ringgit 
beberapa hari sebelum menjelang pilihan raya ke-13.  Saya nampak beliau amat merendah diri, baik dan bak kata orang sesuai sangatlah dengan tarafnya sebagai Sasterawan Negara ke-12.  Maklumlah masa tu ramai lagi Sasterawan Negara lain yang turut hadir.  Adalah sikit rasa hormat saya padanya.  (Walaupun tak pernah kenal secara peribadi).  Nanti saya akan cuba cari peluang untuk mendekatinya....sekurang-kurangnya untuk menambahkan lagi bilangan Sasterawan Negara yang pernah saya kenal sebelum beliau.  
Hah....kalau nak tau saya dah pernah kenal dengan aruah SN Dr.  Arenawati (mengedit buku Cakra Waruga dan saya selalu hadir beberapa majlis pelancaran bukunya), SN Dato' Dr.  Shahnon Ahmad (rumah anaknya dekat rumah saya....chewah...!!!!cucunya kawan anak-anak saya dan saya peminat tegar Ranjau Sepanjang Jalan), SN Dato' Dr. A. Samad Said pula selalu bertemu di Pesta Buku, beli buku-bukunya, dapat minta tanda tangan dan anak saya cakap selalu terjumpa di stesen komuter...ahh tak kisahlah mana-mana pun terjumpa - yang penting tulisannya sudah mewarnai kemeriahan dunia sastera negara), SN S. Othman Kelantan (dulu-dulu zaman hayatnya selalu terserempak di UKM dan di Warta maklumlah dah macam sekampung jer gitu...satu Bangi satu supermarket), SN Prof. Emeritus Dr. Hj. Muhamad Haji Salleh (mengedit buku Biografi Tun Razak dan bertemu di majlis ilmu), SN Dato' Dr. Anwar Ridhwan (selalu terjumpa di rumah Pak Arena dan beberapa majlis-majlis ilmu khususnya tentang penerbitan dan yang paling tak boleh saya lupa ketika saat Dato' ni dan suami saya bersama-sama mengusung jenazah aruah Pak Arena naik ke masjid Wilayah Persekutuan), SN Dato' Dr. Kemala (selalu nampak beliau  tekun menulis dan membaca di kamarnya di UPM kerana biliknya bersebelahan dengan bilik mentor saya  dan Dato' ni selalu menegur saya kalau saya menunggu mentor saya).... Jika nak dibandingkan dengan sasterawan yang sebelum ini saya rasa-rasa macam tak layak pulak saya nak minum-minum berdiri bersama dengan mereka ni....wah!  Sasterawan yang lain tu saya kenal juga kerana saya ni banyak membaca -karya-karya mereka.  Jadi rasa macam kenal semualah.  (Wah!  Dah macam watak perasan habis makcik ni bila menulis)....


Berbalik kepada Dato' Baha ni, dari kejauhan dunia saya ni saya nampak beliau ni orangnya amatlah kaya dengan pengalaman penulisan,  khususnya dunia sastera dan puisi....maklumlah pernah jadi Presiden PENA...(kena baca Dewan Sastera bulan Mei 2013 - kalau tak silaplah..... gaya bahasanya amat puitis, romantik dan cantik sekali.  Membuai-buai perasaan anak dara dan mak dara...sang teruna dan pak Malau.  
Kreativitinya dalam bidang penulisan ilmiah juga luas, ilmu dan kemahiran sastera serta gaya penulisan yang tinggi dan kreatif.  Pendek kata layaklah beliau diangkat sebagai Sasterawan Negara.  Agak-agak saya boleh tak menjadi sepertinya....adalah sedikit angan-angan Mat Jenin yang terjuntai lewat puncak Gunung Ledang neh....


Imej By Google

Inilah wajah terbaru beliau pada malam Anugerah Sasterawan Negara baru-baru ini. 

Senarai Penerima Anugerah Sasterawan Negara Malaysia 

(ni sengaja saya letak di sini - senang nak ingat tahun-tahun penganugerahan dan saya petik melalui carian google)

  1. 1981 : (Dr) Kamaludin Muhammad atau Keris Mas
  2. 1982 : Prof. Emeritus Dato' Dr. Shahnon Ahmad
  3. 1983 : Datuk (Dr.) Usman Awang
  4. 1985 : Datuk (Dr.) A. Samad Said
  5. 1987 : (Dr.) Muhammad Dahlan Abdul Biang atau Arena Wati
  6. 1991 : Prof. Dr. Muhammad Haji Salleh
  7. 1993 : Datuk Noordin Hassan
  8. 1996 : Datuk Abdullah Hussain
  9. 2003 : Prof. Madya Dr. Syed Othman Syed Omar atau S. Othman Kelantan
  10. 2009 : Dato' Dr. Anwar Ridhwan
  11. 2011 : Datuk Dr. Ahmad Kamal Abdullah atau Kemala
  12. 2013 : Datuk Baha Zain

Tiada ulasan: