Isnin, 27 Oktober 2008

Cuti Umum Sempena Deepavali

Salam Deepavali untuk semua penganut India yang beragama Hindu. Saya banyak menerima jemputan untuk hadir ke rumah-rumah kenalan sempena Hari Deepavali ini. Dalam masa yang sama, ada juga jemputan hari terbuka Syawal yang belum lagi habis dan jemputan perkahwinan anak jiran.

Pada sebelah petang, kesempatan cuti umum sempena dengan hari Deepavali ini saya sempat mengunjungi MPH Mid Velley. Saya sempat membeli lima naskhah buku untuk dibaca. Sekarang saya sedang membaca Karya Nan Indah untuk Semua hasil nukilan Faizal Tehrani. Kulit bukunya seakan-akan kulit buku Nisah Haji Haron - Karya Kita Hak Kita. Saya tidak pernah membeli buku-buku Faizal, baik novel mahupun cerpennya. Saya tahu, beliau banyak menang pelbagai anugerah. Ini pertama kali saya cuba mendasari alam fikirnya. Kali terakhir saya mendengar mengenainya ketika hadir Kolokium Citra Dakwah dalam Novel di UKM. Pemikirannya diperkatakan oleh sifunya...Datuk Dr. Muhd. Zuhdi yang kini bekerja di UIA. Saya pernah mendengar orang berkata mengenai pemikirannya dalam banyak wadah penulisan, tetapi setakat ini saya belum mahu komen apa-apa sehingga khatam buku panduan karya kreatifnya ini. Saya juga pernah melihat bertapa tekunnya beliau membaca di satu sudut di meja makan di salah sebuah shopping kompleks suatu ketika dahulu. Saya berkata kepada suami dan anak-anak saya, tu Faizal Tehrani, sedang membaca buku sambil makan - patutlah idea menulis mencurah-curah datangnya. Tidak memperdulikan orang keliling...terus membaca dan membaca.

Tiada ulasan: