Rabu, 29 Oktober 2008

Pohon Nyiur Nan Sebatang...

Tanggal 29 Oktober 2008 tamatlah kisah sebatang pohon kelapa yang tuanya seusia rumah yang saya sekeluarga tinggal. Seperti kata, Prof. Madya Dr. Ahmad Mahmood Musanif di dalam kuliahnya, "Orang Jawa suka menanam pokok kelapa di keliling rumahnya. Dengan sebab itu, masyarakat Melayu di Pantai Barat suka menanam kelapa. Pokok kepala dikaitkan dengan orang Jawa." Pada hal, buah kelapa yang gugur boleh 'berenang sendiri' dan tumbuh di kawasan pantai. Pasal tu, banyak pokok kelapa dari pantai Selangor menganjur ke Perak sana!!! Agaknya di situ, ramai orang Jawa tinggal atau berhijrah. Bagi saya, pokok kelapa ni agak simbolik. Saya memang suka untuk menanamnya di halaman rumah saya, tetapi akarnya yang keras telah memaksa saya menumbangkannya. Saya takut pohon ini menghempap rumah. Akarnya merosakkan rumah pula. Tanah juga sudah keras, di sana sini di gali semuanya ada akar pokok kelapa. Paling saya terkejut pabila Si Penebang Kelapa berkata, "Pokok kelapa saya adalah pokok kelapa Jantan...." Mana hasilnya...

Tiada ulasan: