Selasa, 24 Februari 2009

al-Fatihah

Foto Add By Google
Hari ini 25 Februari 2009 - genap ulang tahun ke-8, kembalinya ke rahmatullah ayahanda saya menyahut panggilan Ilahi dan dikebumikan di Tanah Perkuburan Bukit Gontang Tangkak. Abah abadi di situ...Abah kembali ke rahmatullah pada 25 Februari 2000 - saya sengaja mengabadikan tarikh tersebut di dalam tesis yang saya buat ketika itu. Ketika abah menyahut panggilan Ilahi saya sedang dalam proses terakhir menyiapkan tulisan tesis saya di bawah penyeliaan Prof. Madya Dr. Amran Kasimin. Ketika itu beliau adalah Prof. Madya di Jabatan Pengajian Melayu, FSSK, UKM. Biar menitik air mata ketika itu, saya harus kuat dan tabah dan kembali ke kampung halaman untuk turut membantu menyempurnakan jenazah abah. Saya telah kehilangan abah yang banyak menyuntik semangat untuk saya belajar di usia yang telah matang. Abah selalu kata, saya boleh...kerana sewaktu sakitnya abah sering berada di rumah saya. Saya dan adik beradik yang lain selalu menghantar abah ke Hospital Universiti di KL.
Kini, tarikh ini berulang untuk kesekian kalinya. Biasanya saya akan mengabadikan tarikh ini dengan mencetak surah yasin. Ada juga adik-adik saya yang membeli telekong dan sejadah dan diletakkan di masjid, mengadakan majlis tahlil dan sebagainya. Tahun ini pula saya meletakkan selipar Jepun di bilik-bilik air di masjid yang terpilih. Tahun ini juga, abang saya dan keluarga kami mengambil keputusan untuk mengadakan satu majlis tahlil di sebuah masjid di kampung halaman saya di Tangkak. Semoga roh abah dicucuri rahmat dan berada dalam kalangan mereka yang solihin. al-Fatihah.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

mak jgn sedeyh2...

Tanpa Nama berkata...

mestilah sedihlah, dah tak de bapak, hilang tempat bergantung harap...kena berpaut di dahan lain pulak