Ahad, 15 Mac 2009

Menjawab Soalan Tentang Sasterawan Negara...


Saya petik idea ini daripada blog Puan Nisah. Bagus betul idea beliau. Saya juga sering bertanya kepada audiens siapakah Sasterawan Negara kita...kebanyakan pelajar tidak arif dan tidak ingat. Ni lagi ada gambar, wajah-wajah tampan Sasterawan Negara kita. Ada yang masih terus berjuang dengan mata pena dan ada yang kembali menemui Ilahi dengan membawa kesemua khazanah ilmunya. Apa yang sempat disapa adalah ideanya yang tinggal di kertas yang bisa dijadikan rujukan dan bacaan. Siapakah dia...
1. Keris Mas
2. Shahanon Ahmad - pernah bersua di Bandar Baru Bangi (suka kepada novel Tok Guru dan Ranjau Sepanjang Jalan)
3. Usman Awang - suka kepada puisinya yang cukup romantis dan puitis, menusuk kalbu
4. A. Samad Said - pernah bersua di majlis anjuran DBP dan di Pesta Buku PWTC KL dan saya banyak membeli karyanya semasa di Pesta Buku bagi mendapatkan tanda tangannya.
5. Arena Wati - mengenalinya secara dekat khususnya tentang karya kelautannya yang cukup hebat dan terlibat secara langsung menangani karyanya yang terbit di Penerbit UKM - sempat menziarahinya beberapa kali tetakala sakit di HUKM dan sewaktu hari terakhirnya meninggalkan dunia yang fana ini.
6. Muhamad Haji Salleh - pernah bersua di UKM ketika beliau menjadi tenaga pengajar di sini dan kini mengajar di USM
7. Noordin Hassan - teater dan drama (tidak biasa dengan karyanya)
8 Abdullah Husin - karya IMAM nya cukup kuat
9. S. Othman Kelantan - sering bersua di UKM dan di Bandar Baru Bangi ketika hayatnya masih ada.
10.....tunggu dan lihat.
Saya kenal gambaran wajah Sasterawan Negara ini...biar ada yang tidak pernah bersua muka. Apa yang pasti, aura mereka cukup kuat di bidang penulisan di Tanah Air.

2 ulasan:

Unknown berkata...

saya rasa, ade dua org calon yg paling layak...hatta azad khan dn dr anwar ridhwan...

Tanpa Nama berkata...

Salle, hah!!! spekulasi...buat masa sekarang rasanya kedua-dua calon tu masih belum layak!!!!! masih jauh lagi perjalanan mereka