Jumaat, 13 Mac 2009

Orang Kulai Juara Lagi...Sepah

Foto Add By Kosmo

Saya cukup seronok mengikuti perkembangan Raja Lawak Musim ke-3. Rata-rata pesertanya saya masih ingat lagi walaupun mereka tidak hampir ke gerbang akhir...antaranya Talam, Am, Man Belon, L N J, Chot dan yang lain-lain saya tak ingat..memori sudah kurang. Mungkin saya tak ingat kerana saya tak minat mereka....

Akhirnya pada malam akhir muncul Sepah...yang suka sangat dengan lawak mereka ada unsur mayat, orang tua, kapur barus, mencarut dan kutuk mengutuk menjadi juara. Mak abah...orang Juara...orang tak dapat nak bagi mak abah segulung ijazah, tapi orang dapat bagi mak abah Juara Raja Lawak... Saya layan juga mereka ni. Lawak mereka ada mesej biarpun dalam mengutuk. Saya suka melihat keserasian mereka bertiga. Nak kata hansem sangat tu tak adalah... Ada yang cuba mengutuk, dan ada yang cuba membela. Saling perlu memerlukan. Gandingan mereka mantap dan saya suka dengan gaya mereka yang bersahaja, ...walaupun saya tak pernah dapat dapat melihat mereka memakai pakaian kemas, jaket...kot dan smart gileer...gitu. Amir pun pernah pakai smart.

Dengan gaya santai, bersahaja...mereka dapat membuktikan pakaian bukan segala-galanya. Mereka hormat orang tua, dan sanggup mengetepikan segala-galanya demi kawan. Buktinya ada satu slot, Sepah sanggup mengangkat Amir ke tengah pentas. Biarpun Amir seakan-akan memandang rendah kepada kerja Sepah. Di situ jelas nampak Amir tidak menghormati Sepah...menghulurkan duit syiling, seperti hina sangat Si Sepah. Jangan buat begitu, penonton tidak suka kepada cara begitu. Sensitiviti orang Melayu mesti dijaga. Kita telah dijulang, maka kita harus menghormati khadam yang menjulang kita!!! Ingat wahai Amir. Anda telah masuk ke gerbang seni, masih luas dan jauh lagi perjalanan anda. Banyak lagi yang perlu diperbetulkan. Jangan terkapai-kapai dibuai rasa.

Kumpulan anak muda ini boleh dikatakan bakal menjejaki kumpulan SENARIO mahupun Do Re Me suatu ketika nanti. Mana tau mereka boleh berlakon, suara mereka pun sedap, ala-ala Ramli Sharif dan Amy Search. Suara mereka boleh jual...saya orang muzik, saya dapat merasakan ada nada yang boleh diperkemaskan di situ. Harap-harap ada yang nampak. Siapa tahu mereka ada keserasian hingga hujung nyawa memandangkan mereka sekampung, sebandar dan senegeri. Umur pun lebih kurang sama sebaya. Kepala gila-gila mereka berhasil. Yang penting...meletooop beb. Alahai, cubalah buktikan keakraban kamu. Rasanya semua orang menanti kehadiran anda di khalayak...

Tanggung jawab besar menanti setelah Sepah menjulang Raja Lawak Musim Ketiga ini. Sepah harus bersaing dengan Nabil yang kini sudah mempunyai aura yang kuat dalam dunia lawak. Anak muda Sepah ini dianggotai oleh Mohd. Nadzri Zainal Abidin (Jep), 23, Mohd Noor Murad (Mamat), 24, dan Shahmira Muhamad (Shuib) 23, yang berasal dari Kulai, Johor, sememangnya tidak pernah menyangka penyertaan sekadar suka-suka telah membuah hasil lumayan dan meletakkan diri mereka pada tahap yang berbeza kini. Kini, rasanya mereka sudah menyusun langkah untuk mula bergerak bersama artis-artis lawak yang lain. Mereka bukan lagi budak kampung yang tidak mempunyai wawasan sebaliknya dengan kepercayaan dan restu yang diberikan oleh seluruh warga Malaysia mereka mempunyai misi yang harus dilunaskan. Teruskan perjuang anda. Bergerak terus bergerak.

Raja Lawak kali inii ditentukan keputusannya dengan 100 peratus undian kemenangan terletak di tangan pengundi. Namun mereka tetap menerima kritikan pedas daripada pihak juri tetap yang menilai mereka pada setiap malam-malam slot Raja Lawak berlangsung. Saya yakin Zaibo, Fauziah Nawi, Shamsul Ghau Ghau dan juri undangan Adlin Aman Ramlie sudah berjaya melunaskan tugasan dengan baik dalam mengkritik peserta Raja Lawak Musim Ketiga. Saya juga dapat melihat Mamat, Salleh Yaakob dan Johan serta Zizan menerusi slot-slot lawak musim ini.

Tiada ulasan: