Khamis, 13 Ogos 2009

Akhirnya Terbit Jua...

Kini, buku Sihir: Suatu Amalan Kebatinan (2009) terbitan Penerbit UKM telah berada di pasaran. Buku ini tulisan mantan penyelia saya semasa di Jabatan Persuratan Melayu. Saya mempunyai nostalgia ketika berguru dibawah penyeliaannya...setelah saya menamatkan pengajian di JPM, beliau menjadi Sarjana Tamu, kemudian menjadi YB Adun Bangi - Datuk Dr. Amran Kasimin. Sesungguhnya, saya berterima kasih kerana pernah menjadi pelajarnya. Saya macam tak percaya mantan penyelia saya yang menjadi Adun Bangi ketika itu. Ketika menyelenggarakan buku ini saya berulang alik ke pejabat Adun kerana pelbagai masalah dalam menguruskan penerbitan buku ini. Kemudian beliau tidak bertanding.
Sekarang beliau menjadi salah seorang ahli Lembaga Pengarah UKM. Saya pula seakan-akan tidak percaya kerana diberi kepercayaan untuk menyelenggarakan penerbitan buku beliau. Memang banyak halangan dan rintangan. Saya akui, agak sukar untuk menangani buku ini. Saya juga kadang kala pening kepala ketika membaca keseluruhan manuskrip ini. Saya akui, ketika mengendalikan manuskrip ini, ke sana ke sini saya bawa manuskrip ini dan baca, hatta hingga ke China dan India. Saya menyemaknya ketika saat menunggu kapal terbang datang, di dalam kapal terbang dan di bilik hotel. Pastinya, saya banyak menghabiskan masa membaca manuskrip ini. Walaupun saya bercuti namun tetap meneruskan rutin harian saya membaca biarpun sepatutnya ketika itu saya seharusnya berehat dan santai-santai sahaja.
Saya menjadi bertambah happy apakala buku ini berada di pasaran ketika saya menerima ijazah Master. Benar, memang secara kebetulan. Saya tau buku ini berada di pasaran pun kerana beliau menelefon saya menyatakan telah menerima naskhah pengarang. Apa-apa pun itu sahaja yang terdaya saya lakukan untuk pengarang. Biar pengarang berpuas hati dengan hasil kerja saya.

Nah! Saya serahkan kepada audiens untuk membacanya pula...SELAMAT MEMBACA.

Tiada ulasan: