Rabu, 16 Jun 2010

Bos Lama


Kira-kira jam 10.00 pagi, 11 Jun 2010 (Jumaat) bersamaan 28 Jamadil Akhir 1431H,
bekas teman sepejabatku Yati memaklumkan bahawa bos lamaku meninggal dunia. Katanya lebih kurang macam nilah..."Kak, dah tau ke bos lama kita dah meninggal dunia malam tadi...." Ya...al-Fatihah untuk Profesor Dr. Muda @ Ismail Ab. Rahman, Jabatan Usuluddin dan Falsafah, Fakulti Pengajian Islam telah kembali ke rahmatullah.

Saya terus ke rumahnya pada pagi itu di Bandar Baru Bangi...tetapi jenazahnya telah dibawa ke surau al-Ehsan dan aku sempat melihat perjalanan terakhirnya menuju ke tempat jenazahnya akan dikebumikan...

Usai solat jenazah aku sempat memeluk isteri beliau...sambil mengatakan rasa sedihku...aku katakan padanya yang aku pernah bekerja sebagai pembantu peribadinya dalam tempoh yang agak lama juga...ketika itu aku masih lagi belum meneruskan pengajian pada peringkat pengajian tinggi. Isterinya seorang ustazah di SMK Bandar Baru Bangi, Jalan 3....juga aku mengenali ustazah isterinya itu ketika aku membuat latihan praktikal mengajar budak-budak tingkatan 1 dan 2 untuk program Diploma Pendidikan UKM.

Rasa terharu juga kerana aruah diimamkan sembayang jenazah tersebut oleh anaknya...aku memang tau anak-anaknya ramai yang berjaya dalam pelajaran...Saat sihatnya dan aku tidak lagi bekerja dengannya aku selalu berselisih dengannya yang cukup rajin jogging di Taman Tasik Cempaka, Bandar Baru Bangi...masih lagi menegur dan di mana-mana pun tetap mengenaliku walaupun beliau telah menjadi seorang profesor.

Kebetulan pula, ketika di Kota Kinabalu, Sabah baru-baru ini (Seminar SEAPSIL 2) (7-9/6/2010) aku sempat bercerita mengenainya dengan salah seorang pelajarnya yang sudah pun menjadi pensyarah di UiTM...beliau juga sama-saa menyampai kertas kerja dalam seminar tersebut dan sempat pula menyampaikan kepadaku yang Ustaz Dr. Muda ketika itu sedang sakit. Memang ketika itu aku begitu rancak bercerita tentang pengalamanku bekerja di FPI...terasa seronok bercerita...Aku yakin ramai lagi pelajarnya yang menjadi orang-orang besar dalam bidang pengajian Islam yang tidak tahu tentang pemergiannya ke alam abadi ini...

Dengan sedihnya aku ingin mengucapkan takziah kepada keluarga Allayarham. Semoga roh Allahyarham dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang-orang yang soleh. Al Fatihah.

Tiada ulasan: