Isnin, 14 Jun 2010

Erti Seorang Sahabat....

Semalam sekitar jam 9.00 malam 14 Jun 2010, ada lima anak gadis datang ke rumah saya....

Oleh sebab waktu sudah malam, biasanya saya telah mengunci pintu pagar....

Saya bingkas menerpa ke ruang tamu apakala deringan telefon rumah yang panjang tiada henti-hentinya...kerana saat itu saya sedang menonton televisyen...di ruang tamu yang dibelakang....

"Aunti, saya nak beri hadiah untuk hari jadi Nadia..."

"Minggu depan saya akan bertolak ke England...untuk melanjutkan pelajaran...."

"Tahniah untuk Nabilah...semoga akan terus berjaya..."

Sambil-sambil itu sempat lagi mempelawa ke England biarpun beliau belum lagi berangkat....so sweet anak gadis ini...

Setahu aku, anak gadis ini cukup gigih...pernah bekerja di mana-mana kedai yang dia suka...jadi jurujual Billion, bekerja di kedai makanan segera....menjual cokelat...untuk menampung perbelanjaan sehariannya...gigih mencari wang sendiri...pada hal kalau diikutkan dengan keadaan rumahnya di Mutiara Bangi....aku rasa ibu bapanya sudah mampu untuk memberikan wang secukupnya...

Walau dijemput masuk...kelima-lima anak gadis itu tidak mahu, kerana mahu keluar makan malam bersama-sama....ah meriahnya punya ramai adik beradik perempuan...aku agak salah seorang daripadanya adalah pembantu rumahnya....dah gelap, tak jelas sangat wajah-wajah mereka...kereta pun tidak dimatikan enjinnya...lampu kereta pun terpasang...nak cepat kata mereka...

Itulah...walau anakku tiada disisi, jauh di perantauan mencari ilmu, tetapi masih ada lagi temannya yang ingat akan hari lahirnya...oleh itu duhai Nadia...jangan sedih-sedih....pedulikan semua hal...yang penting...belajar dan berjaya....

"Kirim salam pada uncle ye..."...itulah kata-katanya sebelum menutup pintu kereta.

Kereta hitam yang dipandu meluncur laju meninggalkan aku sendirian sambil memegang hadiah hari jadi anak gadisku...yang ke-21 tahun....

Apa-apa pun terima kasih Nabilah...selamat jalan untuk mencari ilmu....semoga berjaya....

Tiada ulasan: